org_logo

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ایران

دستورالعمل امانت متمرکز در مجموعه کتابخانه های دانشگاه

 

كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران براي استفاده از امانت متمرکز در كتابخانه هاي دانشگاه دستورالعملی به شرح زیر تهيه و تنظيم نموده است:

·        شرایط امانت:

در قبال منابع امانت گرفته شده، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو بوده و موظف است منابع امانی را با دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه عیب و نقص، بلافاصله مراتب را به مسئول میز امانت اطلاع دهد. در غیر اینصورت ملزم به پرداخت خسارت تعیین شده از طرف کتابخانه می باشد. تعداد کتب قابل امانت و مدت امانت مورد نظر در تمام کتابخانه های دانشگاه یکدست و در سیستم امانت متمرکز از طریق پورتال بشرح زیر می باشد:

 

تمدید (بار)

مدت زمان (روز)

مجموع تعداد امانت (نسخه) در کتابخانه های دانشگاه

نوع عضویت

1

15

4

دانشجویان کاردانی

1

15

5

دانشجویان کارشناسی ناپیوسته

1

15

5

دانشجویان کارشناسی

1

15

7

دانشجویان کارشناسی ارشد /  دانشجویان دکتری تخصصیPHD و دانشجویان پزشکی GP / دانشجویان دوره تخصصی پزشکی یا رزیدنتی

1

30

10

اعضاء هیات علمی/ دانشجویان دوره فوق تخصصی و فلوشیپ/ دانشجویان دوره پست دکتری

1

10

4

کارمندان دانشگاه

 

تبصرة‌ 1- مدت‌ امانت‌ كتاب هاي‌ پرمراجعه‌ بنا به‌ تشخيص‌ و طبق‌ خط‌مشي‌ جاري‌ هر كتابخانه‌ ممكن‌ است ‌تقليل‌ يابد.

تبصرة‌ 2- كتاب هاي‌ پر مراجعه‌ و يا تك‌ نسخه‌اي‌ بنا به‌ تشخيص،‌ ممكن‌ است‌ در قفسه‌هاي‌ رزرو كتابخانه‌ قرار گيرد و فقط‌ در "تالار کتاب" از آن‌ استفاده‌ شود.

تبصرة‌ 3- كتاب ها فقط‌ به‌ مدت‌ 24 ساعت‌ به‌ نام‌ مراجعه‌ كنندگان‌ رزرو مي‌شود و پس‌ از انقضاي‌ مدت‌ در اختيار متقاضي‌ بعدي ‌قرار خواهد گرفت‌.

تبصره 4- تمديد امانت‌ كتاب‌، در صورتي‌كه‌ متقاضي‌ ديگري‌ نداشته‌ باشد، فقط برای یکبار از طریق مراجعه به پورتال کتابخانه مرکزی و پروفایل شخصی با کلمه عبور (شماره دانشجویی- شماره پرسنلی) و رمز عبور (کد ملی) برای اعضای کتابخانه مربوطه یا با مراجعه حضوری شخص‌ امانت‌گيرنده‌ به کتابخانه مورد نظر یا از طریق تلفن ، طبق ‌مقررات‌ بلامانع‌ است‌.

·        ضوابط‌ مربوط‌ به‌ تأخير در تحويل‌ منابع‌ امانت‌ گرفته‌ شده‌:

در صورتی که منابع به امانت گرفته شده در موعد مقرر به کتابخانه برگشت داده نشود، به ترتیب زیر عمل خواهد شد.

الف) تاخیر هر جلد کتاب برای دانشجویان مقاطع مختلف ، اعضای هیات علمی و کارکنان روزانه مبلغ 5.000 ریال جریمه محاسبه خواهد شد.

تبصره1- در نرم افزار کتابخانه حداکثر سقف مجاز بدهی اعضا مبلغ 100.000 ریال تعیین شده است. اعضایی که بدهی آنان از سقف مجاز تجاوز کند به صورت خودکار توسط نرم افزار تعلیق خواهند شد. استفاده مجدد از خدمات امانت منوط به پرداخت بدهی خواهد بود.

تبصره2- مبلغ جریمه توسط نرم افزار محاسبه میگردد.

 

·        مفقود و يا ناقص‌ شدن‌ كتاب ها:

الف‌) در صورتي‌ كه‌ كتاب‌ به‌ امانت‌ گرفته‌ شده‌ مفقود و يا آسیب دیده باشد ، بايد عين‌ كتاب‌ يا آخرين‌ چاپ‌ آن‌ حداكثر در طول‌ يك‌ ماه‌، تهيه‌ و تحويل‌ كتابخانه‌ شود. در صورتي‌ كه‌ كتاب‌ ناياب‌ باشد و بهر دليل‌امكان‌ تهيه‌ آن‌ وجود نداشته‌ باشد امانت‌گيرنده‌ موظف‌ به‌ جبران‌ خسارت‌  مي‌باشد.

ب‌) هزینه خسارت منابع‌ به امانت رفته ، بنا به‌ تشخيص‌ مسئول كتابخانه از‌ 2 تا 5 برابر هزینه منبع و به قيمت‌ روز محاسبه خواهد شد.

ج‌) تا اتمام‌ اقدامات‌ ياد شده‌، خدمات‌ امانت‌ به‌ متقاضي‌ ارائه‌ نمي‌شود.

·        تسويه‌ حساب‌:

تمامی گروههای زیر پس از تحویل کتاب به واحد مربوطه ، نسبت به تسویه حساب با کتابخانه مبداء و کتابخانه مرکزی اقدام نمایند.

گروه‌ اول:‌ اعضای هيأت‌ علمي‌ در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخريد.

گروه‌ دوم:‌ دانشجويان‌ در زمان فارغ التحصیلی یا انتقال‌، انصراف‌ و نظاير آن.

گروه‌ سوم‌: کارکنان دانشگاه در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخريد.

تبصره- اعضای محترم کتابخانه قبل از اقدام به تسویه حساب ، با مراجعه به پورتال ، وضعیت امانت و میزان جریمه دیرکرد احتمالی خود را بررسی نموده و سپس به تسویه حساب اقدام نمایند.

 

·        این دستورالعمل در تاریخ 20/7/1401 تهیه و تنظیم گردیده است.